Monday, July 16, 2018

Kemahiran Utama dalam Menyampaikan Tugasan dengan Cekap


Profesional seseorang dapat dilihat dari segi kecekapan seseorang individu dalam menyampaikan sesuatu tugasan. Bagi menyampaikan atau mengagihkan tugasan dengan efektif, beberapa cara-caranya untuk mempraktikkan kemahirannya.
            Yang pertama, aksi pencegahan (preventive action). Seseorang individu perlu bertindak segera terhadap permasalahan yang telah berlaku. Contohnya, seseorang majikan di salah sebuah agensi pelancongan mendapati salah seorang pekerja kurang berkemahiran di kaunter pertanyaan hadapan yang gagal memberi informasi yang tepat kepada pelancong. Maka, majikan tersebut mengambil tindakan segera dengan menghantar pekerjanya menjalani latihan dan pembangunan supaya dapat memperbaiki profesionalnya.
            Yang kedua, perancangan dan organisasi yang berkesan (effective planning and organizing). Seseorang individu yang berprofesional akan membuat rancangan yang baik mengikut visi dan misi syarikat. Rancangan yang baik akan memberi kesan yang positif kepada hasil dan memberi keuntungan yang maksimun kepada syarikat jikalau kerja yang dilaksanakan efektif dan efisien. Contohnya, seorang pengurus pemasaran perlu merancang strategi-strategi yang berkesan apabila memasarkan produk yang baru dikeluarkan supaya dapat memperoleh sambutan yang hangat dalam kalangan target pelanggan mereka. Maka, perancangan tersebut bukan sahaja mendapatkan keuntungan maksimun kepada syarikat malah juga mencapai misi dan visi syarikat tersebut.
Yang ketiga, tindakan pembaikkan (corrective action). Tindakan pembaikkan ini adalah dengan membuat pembaikkan atau baik pulih terhadap masalah yang tercetus. Segala kekurangan yang berlaku, seseorang individu perlu menerima dan membuat perubahan atau pembetulan. Contohnya, peneguran atau memberi nasihat apabila pekerja tidak melaksanakan kerja dengan betul supaya pekerja itu dapat memperbaiki kelemahannya.
Yang keempat, berinovasi (innovation). Apabila seorang individu melaksanakan sesuatu kerja, dia perlu mempunyai fikiran luar kotak supaya dapat menyiapkan kerja dengan cekap dan berkesan. Seseorang yang mempunyai fikiran luar kotak juga merupakan seorang yang berkreativiti. Maka, kerja yang dihasilkan juga kreatif yang dapat menarik minat dan tidak membosankan. Malahan, seseorang itu juga mampu melaksanakan kerja dengan cara yang paling mudah dan cepat.
Yang kelima, kemahiran kepimpinan (leadership skills). Kemahiran kepimpinan sangat penting kepada ketua kumpulan atau pengurus syarikat kerana pemimpin ialah seorang ketua yang dapat membawa pekerja-pekerja bawahan bekerja dalam suasana yang harmoni di samping juga dapat mencapai misi dan visi syarikat. Pemimpin yang profesional akan memotivasikan pekerjanya untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh dan memberikan hasil kerja yang berkesan.
Yang keenam, kemahiran berkomunikasi (interpersonal skills). Penyampaian tugasan yang cekap memerlukan kemahiran komunikasi yang berkesan. Jika penyampaian maklumat berkeliruan, maka tugasan yang disampaikan adalah kurang jelas dan hasilannya tidak akan mencapai kualitinya. Kemahiran berkomunikasi yang berkesan merupakan satu kemahiran yang perlu dipelajari untuk menyampaikan maklumat dengan cekap dan efisien. Contohnya, kemahiran komunikasi amat penting untuk seorang majikan supaya dapat membahagikan dan menyampaikan tugasan kepada pekerja dengan berkesan.

KV MIRI
CIKGU SIEW
16 JULAI 2016

No comments:

Post a Comment

AHAD

Pernahkah anda berfikir, bagaimanakah anda menggunakan masa hari Ahad dengan baik dan berkesan? Pernahkah anda menyesal kerana tidak mengg...