Monday, July 23, 2018

Kepentingan Teknik Pengurusan Masa yang Bekesan.


Pengurusan masa yang berkesan adalah penting untuk menjamin kualiti hasil sesuatu kerja dan juga merupakan satu kemahiran yang profesional. Terdapat beberapa teknik pengurusan masa yang berkesan.
Antara salah satu tekniknya adalah dengan menyimpan senarai tugasan (keeping a to-do list). Bagi merancang masa yang berkesan, seseorang individu harus menyenaraikan semua kerja atau tugasan yang perlu dilakukan. Dalam senarai tugasan, seseorang individu boleh menyusun tugasannya mengikut kepentingannya supaya kerja atau tugasan tersebut dapat disiapkan pada masa yang ditetapkan. Apabila seseorang individu menyimpan senarai tugasan yang disenaraikan, maka mereka tidak akan melupakannya dan lebih menfokuskan masa serta tenaga pada aktiviti yang bernilai tinggi, malah juga membantu seseorang itu menguruskan masa dengan efektif. Maka, tugasan yang dihasilkan adalah berkualiti dan produktiviti justeru juga menunjukkan kemahiran profesional pada diri seseorang individu juga.
Teknik pengurusan masa berkesan yang kedua adalah dengan menetapkan matlamat yang realistik dan boleh dicapai (setting realistic and achievable goals). Seseorang individu harus menetapkan satu matlamat yang jelas dan realistik supaya mudah dicapai untuk berjaya. Maknanya, seseorang individu perlu menetapkan matlmatnya mengikut kebolehan dan kemampuannya. Apabila menetapkan matlamat yang mudah dicapai, seseorang individu dapat mengenal pasti peluang dan sumber-sumber yang boleh membantunya berjaya. Contohnya, pengurus pemasaran yang berprofesional akan sentiasa menanyakan kepada diri sendiri sama ada dia mempunyai kemahiran dan kemampuan yang secukupnya untuk membangunkan sasaran jualan produknya dan mencapai target tersebut. Maka, matlamat realistik dan boleh dicapai menunjukkan pengurusan masa yang berkesan.
Selain itu, mengutamakan tugasan mengikut kepentingannya (prioritizing task according to its importance) juga merupakan teknik pengurusan masa yang berkesan. Seseorang individu melaksanakan kerja yang paling penting akan menggerakkan kerja lebih dekat dengan matlamat jangka panjang. Selain itu, mengutamakan kerja yang penting dapat membantu seseorang individu mengenal pasti kerja tersebut dan memberi perhatian, tenaga dan masa yang lebih banyak. Hal ini juga dapat membantu seseorang individu untuk menghabiskan masa yang lebih banyak pada perkara yang betul. Oleh itu, prioritisasi dapat membantu untuk merancang dan mengurus masa dengan lebih cekap.
Teknik seterusnya adalah dengan membahagikan tugasan (Breaking down task). Pembahagian tugasan adalah penting dalam pengurusan masa yang cekap supaya seseorang individu dapat menyiapkan tugasan satu demi satu. Hasil tugasan itu juga akan menjadi berkualiti dan berinovasi tinggi. Bukan itu sahaja, pembahagian tugasan dengan cekap dapat mengelakkan seseorang individu berasa stres kerana masa yang dibahagikan adalah secukupnya dan juga menggunakan masa pada tugasan yang bernilai tinggi. Maka, seseorang individu yang profesional semestinya dapat melaksanakan tugasan dengan berjaya kerana cekap dalam pengurusan masanya.

KV MIRI
CIKGU SIEW
24 JULAI 2018

No comments:

Post a Comment

AHAD

Pernahkah anda berfikir, bagaimanakah anda menggunakan masa hari Ahad dengan baik dan berkesan? Pernahkah anda menyesal kerana tidak mengg...