Pengurusan masa yang berkesan
adalah penting untuk menjamin kualiti hasil sesuatu kerja dan juga merupakan
satu kemahiran yang profesional. Terdapat beberapa teknik pengurusan masa yang
berkesan.
Antara salah
satu tekniknya adalah dengan menyimpan
senarai tugasan (keeping a to-do list). Bagi merancang masa yang berkesan,
seseorang individu harus menyenaraikan semua kerja atau tugasan yang perlu
dilakukan. Dalam senarai tugasan, seseorang individu boleh menyusun tugasannya
mengikut kepentingannya supaya kerja atau tugasan tersebut dapat disiapkan pada
masa yang ditetapkan. Apabila seseorang individu menyimpan senarai tugasan yang
disenaraikan, maka mereka tidak akan melupakannya dan lebih menfokuskan masa
serta tenaga pada aktiviti yang bernilai tinggi, malah juga membantu seseorang
itu menguruskan masa dengan efektif. Maka, tugasan yang dihasilkan adalah
berkualiti dan produktiviti justeru juga menunjukkan kemahiran profesional pada
diri seseorang individu juga.
Teknik pengurusan
masa berkesan yang kedua adalah dengan menetapkan
matlamat yang realistik dan boleh dicapai (setting
realistic and achievable goals). Seseorang individu harus menetapkan
satu matlamat yang jelas dan realistik supaya mudah dicapai untuk berjaya.
Maknanya, seseorang individu perlu menetapkan matlmatnya mengikut kebolehan dan
kemampuannya. Apabila menetapkan matlamat yang mudah dicapai, seseorang
individu dapat mengenal pasti peluang dan sumber-sumber yang boleh membantunya
berjaya. Contohnya, pengurus pemasaran yang berprofesional akan sentiasa
menanyakan kepada diri sendiri sama ada dia mempunyai kemahiran dan kemampuan
yang secukupnya untuk membangunkan sasaran jualan produknya dan mencapai target
tersebut. Maka, matlamat realistik dan boleh dicapai menunjukkan pengurusan
masa yang berkesan.
Selain itu, mengutamakan tugasan mengikut
kepentingannya (prioritizing task
according to its importance) juga merupakan teknik pengurusan masa yang
berkesan. Seseorang individu melaksanakan kerja yang paling penting akan
menggerakkan kerja lebih dekat dengan matlamat jangka panjang. Selain itu,
mengutamakan kerja yang penting dapat membantu seseorang individu mengenal
pasti kerja tersebut dan memberi perhatian, tenaga dan masa yang lebih banyak.
Hal ini juga dapat membantu seseorang individu untuk menghabiskan masa yang
lebih banyak pada perkara yang betul. Oleh itu, prioritisasi dapat membantu
untuk merancang dan mengurus masa dengan lebih cekap.
Teknik
seterusnya adalah dengan membahagikan tugasan
(Breaking down task). Pembahagian
tugasan adalah penting dalam pengurusan masa yang cekap supaya seseorang
individu dapat menyiapkan tugasan satu demi satu. Hasil tugasan itu juga akan
menjadi berkualiti dan berinovasi tinggi. Bukan itu sahaja, pembahagian tugasan
dengan cekap dapat mengelakkan seseorang individu berasa stres kerana masa yang
dibahagikan adalah secukupnya dan juga menggunakan masa pada tugasan yang
bernilai tinggi. Maka, seseorang individu yang profesional semestinya dapat
melaksanakan tugasan dengan berjaya kerana cekap dalam pengurusan masanya.
KV MIRI
CIKGU SIEW
24 JULAI 2018
KV MIRI
CIKGU SIEW
24 JULAI 2018
No comments:
Post a Comment